Neuroróżnorodność, ADHD, ASD

Aktualnie w społeczeństwie wzrasta wiedza na temat neuroróżnorodności. Coraz więcej osób, nie tylko dzieci i nastolatków, ale dorosłych, korzysta z diagnostyki, która przynosi odpowiedź na pytania o trudności z codziennym funkcjonowaniem. Co się dzieje z naszym dzieckiem? Dlaczego tak trudno sprostać wymaganiom codzienności? Dlaczego czuję się inny, odmienna, nieprzystający? Dlaczego mam poczucie niedopasowania? Skąd taki trud w codziennym funkcjonowaniu? Dlaczego zapominam, gubię, szybko się nudzę, nie mogą wytrwać? Skąd te lęki, niepokój, zagubienie? Dlaczego czuję, że świat dookoła mnie pędzi i mnie nie rozumie? Czy jestem „inny"? Czy jestem „dziwna?" Czy jestem leniwy, niezdolna, zapominalski, nadwrażliwa? Kim jestem i jak budować spokojną i stabilną relację ze światem dookoła, otoczeniem, ludźmi? Jak odnaleźć się w pracy, wyzwaniach, jak pomóc naszemu dziecku w szkole i środowisku rówieśniczym?
Nie zawsze, ale aktualnie stosunkowo często okazuje się, że diagnoza wskazuje na odmienne od tzw. neurotypowego, modele funkcjonowania osoby – cechy rozwojowe ze spektrum autyzmu (ASD), ADHD.
Taka diagnoza czasem bywa szokiem i wymaga czasu na jej zrozumienie, zaakceptowanie, poukładanie w sobie emocji i przebudowanie sposobu myślenia o sobie (swoim dziecku) i dalszym budowaniu relacji ze światem i otoczeniem. Czasem bywa odwrotnie, diagnoza jest już jakoby ostatnim postawieniem kropki nad „i", domknięciem, dojaśnieniem tego, co od dawna się nasuwało.
W pracy terapeutycznej z osobami z cechami neuroróżnorodności ważne jest zrozumienie, co diagnoza oznacza dla osoby / dziecka, rodziny. Czym jest, co z niej wynika. Następnie jak rozumieć siebie, jak poznawać swoje cechy, jak sięgać po swoje moce, pokonując trudności i ograniczenia (ma je każdy z nas, bez względu na reprezentację typu neurologicznego). Jak układać swoją relację ze światem, by żyło się nam spokojniej, lepiej, bezpieczniej i bardziej komfortowo. Jak w pełni wykorzystywać swój potencjał, jednocześnie chroniąc swoje czułe, delikatne obszary, dbając o siebie i traktując się z troską.

Pracuję indywidualnie i w obszarze terapii par i rodzin z osobami ze spektrum, z ADHD. Prowadzę również konsultacje rodzicielskie w tym zakresie.